IInformacje o kaucji, wyposażeniu jachtów, sprawdzeniu stanu technicznego, manewrach, żaglach, kotwiczeniu, obsłudze silnika, sposobie postępowaniu przy awariach, zdaniu jachtu tankowaniu paliwa....

 

Przejęcie jachtu

Kaucja
Przy przejęciu jachtu czarterujący wpłaca armatorowi kaucję, która jest zwracana przy oddaniu jachtu w terminie i bez uszkodzeń. Niektórzy armatorzy oferują możliwość bezzwrotnego ubezpieczenia kaucji. Jest to przykładowo kwota w wysokości 80-100 Euro/tydzień. Czasem jest to procentowa wielkość sumy czarteru.

Ubezpieczenie kaucji
Większość armatorów ubezpiecza kaucję. Oznacza to, że czarterujący może wpłacić armatorowi zamiast kaucji bezzwrotna ubezpieczenia kaucji zamiast kaucji. W niektórych przypadkach, armatorzy oprócz bezzwrotnej kwoty ubezpieczenia pobierają kaucję zwrotną zmniejszoną do wysokości 300 – 500 Euro. Kaucja ta jest przeznaczona na uszkodzenie żagli lub silnika do pontonu, których ubezpieczenie kaucji nie obejmuje. Każdy z armatorów oferuje swoje stawki ubezpieczenia. W przypadku, kiedy armator nie oferuje ubezpieczenia kaucji, oferujemy ubezpieczenie kaucji z Yacht Pool.

Wyposażenie
Standardowe wyposażenie jachtów żaglowych, motorowych i katamaranów obejmuje:

  • Osprzęt pokładowy: genuę z rolerem, grot, elektryczna winda kotwiczna, odbijacze, liny cumownicze, ponton z wiosłami, bosak, trap, zapasowe kanistry, prysznic rufowy. Na większości jednostek znajduje się autopilot oraz grot z rolerem
  • Wyposażenie nawigacyjne: mapy, locje, trójkąty nawigacyjny, cyrkiel, ołówek, lornetka, GPS, radiotelefon UKF, kompas, kompas ręczny, log, echosonda, wskaźniki szybkości i wiatru, radio, barometr, termometr.
  • Wyposażenie bezpieczeństwa: szelki bezpieczeństwa. kamizelki ratunkowe, koła ratunkowe (jedno z pławką świetlną) rakiety, flary, pławka dymna, gaśnice, róg mgłowy, flagi kodu MKS, apteczka, ławka bosmańska, narzędzia do prac bosmańskich.
  • Wyposażenie kambuza: kuchenka, butle gazowe, elektryczna lodówka, zestaw talerzy głębokich i płytkich, noży, łyżek, widelców, kubków, rondle, patelnie, deska do krojenia, czajnik. etc.
  • Wyposażenie hotelowe: koce, poduszki, prześcieradła, nawleczki na poduszki i koce, wieszaki.
  • Ogrzewanie: jachty w Szkocji i Norwegii oraz niektóre typy jachtów w Chorwacji i Włoszech posiadają ponadto ogrzewanie.

Sprawdzenie stanu technicznego
Przy przejęciu jachtu, które odbywa się najczęściej w języku angielskim, czarterujący otrzymuje listę wyposażenia. Należy ją sprawdzić samodzielnie lub z przedstawicielem armatora i "odznaczyć" każdą pozycję, co pozwoli na zorientowanie się w położeniu poszczególnych elementów wyposażenia.
Należy również sprawdzić stan jachtu i działanie jego urządzeń, a zauważone usterki opisać lub domagać się ich usunięcia. Przekazywanie jachtu trwa w praktyce około półtorej godziny. Poniżej znajduje się szereg punktów na które trzeba zwrócić uwagę, głównie pod kątem zapoznania się z funkcjonowaniem poszczególnych urządzeń.
Oferowane jachty są w dobrym stanie, a armatorzy przygotowują jacht do przekazania tak, aby cała procedura przebiegała w bezstresowej atmosferze.

  • Kadłub - należy obejrzeć jego powierzchnię i opisać zauważone zarysowania, sprawdzić czy luki i klapy są bez uszkodzeń oraz obejrzeć olinowanie stałe, mocowanie stójek sztormrelingu, dokręcenie szekli, ściągaczy przy sztormrelingu, szotach grota, obciągacza bomu, etc.
  • Żagle - postawić i obejrzeć czy nie mają uszkodzeń, sprawdzić czy fały i szoty nie są przetarte, grot szybko się refuje, a kabestany dobrze pracują. Zapoznać się z wszystkimi linami olinowania ruchomego. Jezeli jacht posiada roler grota istotną rzeczą jest zwijanie go z lekkim napięciem pod wiatr, aby grot ciasno się zwinął w maszcie i ne było problemu z jego rozwinięciem.
  • Kolo sterowe - czy obraca się płynnie, oznaczyć położenie neutralne, sprawdzić ilość obrotów przy maksymalnym wychyleniu steru.
  • Elektryczna winda kotwiczna - opuścić i podnieść kotwicę, łańcuch nie powinien się zakleszczać przy wejściu do komory łańcuchowej, prób dokonać na włączonym silniku – stawanie na kotwicy lub jej wybieranie przy odchodzeniu bez uruchomionego silnika może skończyć się awarią akumulatorów. Obejrzeć mocowanie kotwicy do łańcucha - nie może ono budzić zastrzeżeń, sprawdzić położenie przełącznika kotwicy i bezpiecznika. Windą kotwiczną steruje się za pomocą pilota, posiadającego przyciski: góra i dół. Przed uruchomieniem windy kotwicznej należy ją załączyć na tablicy rozdzielczej. Przy wyciąganiu kotwicy należy uważać, aby nie uszkodzić powierzchni kadłuba.
  • Elektronika - sprawdzić działanie GPS, UKF-ki, sondy, etc.
  • Światła nawigacyjne, silnikowe, kotwiczne, kompasowe, kabinowe - powinny świecić po włączeniu, sprawdzić czy są zapasowe żarówki
  • Silnik - sprawdzić poziom oleju i czynnika chłodnącego, czy wanna pod silnikiem jest czysta i czy bieg naprzód i wstecz "wchodzi" bez zacięć i oporów. Obsługa silnika diesla jest prosta, należy przestrzegać jednak kilku podstawowych zasad: silnik należy uruchamiać z pozycji STOP, przy przechodzeniu z biegu naprzód na bieg wsteczny oraz odwrotnie należy odczekać w położeniu STOP kilka sekund (inaczej możemy uszkodzić przekładnię), przed rozpoczęciem jazdy silnik powinien “pochodzić” kilka minut, przed odstawieniem silnika należy ustawić manetkę w położenie STOP..
  • Pompy zęzowe - sprawdzić gdzie jest ssak z filtrem, jego czystość, system przełączania zaworów.
  • Toalety - zapoznać się z systemem działania i sprawdzić czy nie ma przecieków przy używaniu pomp. Do toalety (kingstonu) nie można wrzucać żadnych papierów i artykułów higienicznych, aby nie zapchać toalety. Wrzucamy je do kosza w łazience.
  • Instalacja wodna - sprawdzić system przełączania zaworów zbiorników, dopełnić zbiorniki przed wyjściem. Jeżeli podczas rejsu słychać warkot pompy może świadczyć to o wyczerpaniu się aktualnie podłączonego zbiornika z wodą lub przecieku w instalacji. W pierwszym przypadku należy przełączyć zawór na drugi zbiornik (zawór może być w toalecie lub jednej z bakist), w drugim przypadku - należy zlokalizować przeciek, wyłączyć pompę i skontaktować się z bazą armatora.
  • Prysznic w toalecie – aby leciała z niego woda, należy włączyć na tablicy rozdzielczej przycisk pompy wody słodkiej. Do usunięcia wody z kabiny prysznicowej służy pompa odsysająca, którą należy uruchomić przyciskiem znajdującym się w pobliżu umywalki. Jeżeli pompa pracuje, a woda nie spływa należy oczyścić filtr pompy znajdujący się w szafce pod umywalką.
  • Butle gazowe i kuchenka - powinny być przynajmniej dwie pełne 2-3 kilowe butle na dwa tygodnie rejsu dla 8 osób, sprawdzić czy oba palniki palą się pełnym płomieniem i położenie zaworu odcinającego dopływ gazu z butli do kuchenki. Po zakończeniu gotowania należy odciąć dopływ gazu do kuchenki.
  • Lodówka - sprawdzić położenie przełącznika dla pracy w marinie lub pod silnikiem -max i przy żegludze pod żaglami - min.
  • Zęza - czy jest czysta i bez wody morskiej.
  • Ponton - czy jest szczelny i czy jest działająca pompka do jego napełniania.

 

W trakcie rejsu

Prognoza pogody
Przed rozpoczęciem rejsu należy koniecznie zapoznać się z długoterminową prognozą pogody w marinie, z radia, internetu, etc. Nie zwalnia to oczywiście skippera od codziennego śledzenia prognoz pogody z możliwych i dostępnych źródeł i uwzględniania jej w planowaniu na bieżąco trasy rejsu.

Manewry
Po wyjściu z portu sprawdzić zdolności żeglugowe jachtu pod żaglami, jego zwrotność, inercję, poćwiczyć "jazdę" na silniku na biegu wstecz. Każdy jacht ma inne właściwości, a dobra kontrola jachtu na kursach wstecznych w marinach bardzo się przyda.

Manewr "Człowiek za burtą"
Każdy żeglarz ma swój pogląd na skuteczność różnych metod, polecamy przećwiczenie "manewru monachijskiego", który jest w stanie wykonać pojedynczy żeglarz.

Trasa
Opracować plan rejsu z uwzględnieniem w drodze powrotnej typowych kierunków wiatrów, możliwości cisz lub silnych wiatrów tak, aby mieć zapas czasu na powrót w terminie.

Żagle
Nie forsować płócien, ubezpieczenie nie pokrywa uszkodzeń żagli. Przy stawianiu genuy rozwijać ją stopniowo, aby nie "strzeliła" cała od razu. Przy zwijaniu rolowanego grota czynić to w linii wiatru, na małej prędkości, z lekkim napięciem szotów.

Nurkowanie
Z fajką możemy nurkować na każdym akwenie, z butlą natomiast po spełnieniu lokalnych przepisów. Dla przykładu w Chorwacji należy mieć aktualnie licencję OWD-PADI lub CMAS, wykupić Blue Licence za ok. 15 Euro a następnie pozwolenie na nurkowanie - ok. 300 Euro.

Kotwiczenie
Nie rezygnować z wachty kotwicznej, wiatr potrafi się zmienić o 180 stopni i od zera do bardzo silnego, stosować drugą kotwicę.

"Jedna ręka dla jachtu, druga dla mnie"
Ta zasada powinna obowiązywać od chwili wyjścia z portu.

Choroba morska
Spore szanse ma na nią organizm osłabiony dużą dawką alkoholu poprzedniego dnia przed wyjściem w morze. Na chorobę morską pomaga sen, sterowanie, pozycja horyzontalna w kokpicie i czas - choroba mija generalnie po 1 - 2 dobach. Chorujący powinien być przypięty pasem i nie rezygnować przynajmniej z picia, aby zapobiec odwodnieniu. Bliższe informacje o zapobieganiu chorobie znajdują się w pierwszym numerze naszego newslettera.

Kingston
Zawsze po użyciu zostawić przełącznik zaworów we właściwym położeniu. Konsekwencje nieprzestrzegania tej zasady mogą być bardzo różne w zależności od jachtu i rodzaju instalacji - od zabrudzenia toalety do zatopienia jachtu.

Poziom oleju i czynnika chłodzącego w silniku
Przed wyjściem w morze zawsze sprawdzić czy jest właściwa poziom tych mediów. Ubezpieczenie nie pokrywa kosztów napraw silnika z powodu braku odpowiedniej ilości oleju.

Awaria
Możliwa ilość rodzajów awarii jest naprawdę wielka, ale w każdym przypadku:

  • Pierwszą regułą jest zapobieżenie dalszej awarii i wyeliminowanie z pracy uszkodzonego elementu - mowa tu o awarii olinowania czy ożaglowania, a nie np. defektu pompy paliwowej.
  • Jeżeli już na jacht powróci względny spokój należy niezwłocznie skontaktować się z armatorem - na jachcie są numery telefonu armatora i przedstawiać dokładnie opis awarii.
  • Uzgodnij z armatorem procedurę naprawy, uzyskaj zgodę na ewentualną samodzielną naprawę i nie zapomnij o rachunkach za naprawy.
  • W przypadku większych awarii morskich, jak również awarii w których uczestniczyły inne jachty, czarterujący jest zobowiązany do przedstawienia raportu z wypadku w uprawnionym kapitanacie portu i protokołu (przebieg wydarzeń, oszacowanie zniszczeń) dla firmy ubezpieczeniowej. Czarterujący jest również zobowiązany do złożenia raportu dla właściciela. Zaniedbanie niezwłocznego powiadomienia armatora o awarii i brak raportu może skutkować obciążeniem czarterującego kosztami napraw.

 

Zdanie jachtu

Relacja z rejsu
Należy przekazać armatorowi wszelkie uwagi o eksploatacji jachtu i problemach, które występowały w żegludze. Zauważone usterki zostaną wtedy usunięte przed rejsem kolejnej załogi.

Paliwo
Załoga powinna powinna w miarę możliwości oddać jacht z pełnym zbiornikiem paliwa ułatwiając życie armatorowi, ale jeżeli nie będzie to możliwe, armator potraci z kaucji równoważność ceny brakującego paliwa. Przy tankowanie paliwa należy lać wolnym raczej wolnym strumieniem, aby uniknąć spieniania się paliwa.