Żeglowanie jest rzeczą konieczną...

imageimageimageimageimageimage
Strona główna ›› Ze świata żeglarstwa ›› 40 najlepszych katamaranów

Newsletter

Nazwa:
Email:

Znajdź nas na facebooku

Kontakt

tel/fax: 22 639 74 74
kom.: +48-602 468 455

 

40 najlepszych katamaranów

Lista 40 najlepszych katamaranów produkowanych seryjnie

Jeden z najbardziej znanych magazynów żeglarskich poświęcony żegludze turystycznej Cruising World  z okazji swego bliskiego 40 lecia, pokusił się o stworzenie listy 40 najlepszych katamaranów i trimaranów produkowanych seryjnie. Lista powstała na podstawie nadesłanych opinii żeglarzy, projektantów, dziennikarzy. Kryteria były dość ogólne. Na liście powinny się znaleźć katamarany, które zmieniły sposób, w jaki katamarany były budowane,  co nowego wniosły do żeglugi lub cieszyły się popularnością z takich lub innych względów. Nie miała znaczenia wielkość. Poniżej lista katamaranów.

Victoria 67
Victoria 67

40 najlepszych katamaranów
AC45Hobie 16Manta 42 Seawind 1160
Antares 44i Hobie Wave Nautitech 441/442 St. Francis 50
Atlantic 42 Kronos 45 Neel 45 Stiletto 27
Bahia 46Kronos 45Outremer 40/43Sunsail 384
Catana 471 Lagoon 440 Outremer 5X Telstar 28
Catana 50 CarbonLagoon 620 Piver Lodestar 35 Tornado
Corsair 27Leopard 40/Moorings 4000Privilege 48Tremolino
Dragonfly 1000Leopard 48/Moorings 4800Prout Snowgoose 37Victoria 67
Gemini 105MLouisiane 37Searunner TrimaransWeta Trimaran
Gunboat 62Maine Cat 30Seawind 1000Wharram Tangaroa
 
Sportowe katamarany i trimarany

Na jednym biegunie znalazły się sportowe katamarany i trimarany – znane w Polsce plażowe Hobie 16 i Hobie Wave powstałe w Kalifornii w 1970, Tremolino budowany na bazie Hobie 16, Stiletto 27 również z Kalifornii z 1979 o żaglu jak lotniczy płat i przekładkowej konstrukcji, Telstar 28 z 2003 z USA o pomysłowym składanym bomie dla transportu oraz cała grupa sportowych trimaranów:  Weta Trimaran,  Corsair 27 ze składanymi pływakami do transportu budowany w USA, Dragonfly 1000 ze Skandynawii z 1994. Trzymając się sportowej strony wielokadłubowców nie można zapomnieć o Tornado, znakomitej, olimpijskich klasie katamaranów powstałej w 1967. Dzisiaj tradycje te kontynuuje katamaran AC45 śmigający w regatach AC World Series, the Red Bull Youth America’s Cup. Katamaran zbudowany w Nowej Zelandii posiada skrzydło zamiast żagla, jest bardzo zaawansowany technologicznie, naszpikowany technicznymi nowościami.

Katamaran AC45
Katamaran AC45


Katamarany i trimarany sklejkowe budowane samodzielnie



Droga katamaranów turystycznych zaczęła się od konstrukcji sklejkowych do samodzielnej budowy. Pionierem na tym polu był  James Wharram , którego Tangaroa była produkowana seryjnie. Wharram sprzedał niezliczoną ilość planów swoich konstrukcji, które żeglowały i żeglują po całym świecie. Warto także wspomnieć o dwóch konstrukcjach - Searunner Trimarans budowanych ze sklejki w warunkach domowych o długościach 25-, 31-, 34-, 37- and 40-stóp przeznaczonych do dalekich podróży i realizujących je oraz Piver Lodestar 35 z lat 50-tych, sklejkowy katamaran  budowany także samodzielnie z planów  w dużych ilościach. Niektóre z tych jednostek przekraczały Pacyfik.
Wharram
Katamaran Wharram

Katamarany budowane seryjnie od latach 50-tych

Zanim wielkie firmy zdominowały współczesny rynek katamaranów turystycznych, w wielu niedużych stoczniach powstawały kolejne konstrukcje przyczyniając się do zgromadzenia doświadczeń i pomysłów, na których dziś bazują duże firmy.

Tu historia rozwoju można by  rzec zaczęła się od Prout Snowgoose 37 produkowanego w latach 50-tych w Wlk. Brytanii. Ten solidnie zbudowany katamaran był jednym z rynkowych hitów i znakomicie się sprzedawał. Po drugiej stronie Atlantyku Chris White 30 lat temu w swojej konstrukcji  Atlantic 42 zrewolucjonizował dotychczasowe konstrukcje katamaranu.

Odejściem od brytyjskich koncepcji był Louisiane 37, dzieło Joubert/Nivelt  zbudowane przez Fountaine-Pajot w 1983, oparte na regatowej francuskiej konstrukcji Charente-Maritime. W 1992 firma Henri Wauquiez zaprezentowała znakomita katamaran Kronos 45, który w tym czasie wyprzedzał technologicznie swoich konkurentow. W USA powstawały także bardzo dobre konstrukcje z serii Manta o długości 38, 40 i 44 stóp z najlepszym modele Manta 42, Gunboat 62 z lat 2000-2005, w którym zastosowano technologie z jachtów regatowych, Maine Cat 30 o uniwersalnych przeznaczeniu i dobrych parametrach żeglugowych.

W Australii w 1982 pojawił się Seawind 1000, bardzo popularny I budowany do dziś oraz Seawind 1160 zaprojektowany do długich rejsów.

seawind 1000
Katamaran Seawind 1000

Katamarany  w czarterach


Catana 50 Carbon

Lagoon 440

Leopard 48

Fountaine-Pajot

W branży czarterowej rządzi dziś niepodzielnie kilka firm. Jedną z nich jest Fountaine-Pajot, która zbudowała dużo  dobrych typów katamaranów. Cruising World wyróżnił  dobrze zaprojektowaną i ładnie wyglądającą Bahia 46 oraz katamaran Victoria 67 z 2013 roku znakomicie zaprojektowany z rewelacyjnym górnym pokładem. 

Lagoon

Żaden wykaz dobrych katamaranów nie może pominąć Lagoon 380 z 1999 o świetnej kombinacji jakości, przestrzeni i osiągów. Równie popularnym jest Lagoon 440, który odniósł niekwestionowany sukces na rynku oraz Lagoon 620, który mimo swej wielkości ciągle może być łatwo prowadzony przez nieliczną załogę.

Catana

Catana to kolejna z wielkich firm. Catana 471 z 1996 była bardzo popularna wśród prywatnych właścicieli. Kiedy mowa jest o prędkości parametr ten jednoznacznie kojarzy się lekką jednostką a to oznacza zastosowanie tak egzotycznych materiałów jak włókno weglowe. Catana 50 Carbon jest budowana z laminatu z zastosowaniem tego materiału i na dziś jest to jedną z najszybszych jednostek żeglujących po oceanach.

Nautitech

Jednym z bardziej udanych katamaranów są Nautitech 441 z jednym stanowiskiem sternika i Nautitech 442 z dwom stanowiskami.

Leopard

Leopard 40/Moorings 4000 oraz Leopard 48/Moorings 4800 to kolejne znakomite katamarany budowane przez  szacowną stocznię  Robertson & Caine z Południowej Afryki dla czarterowego giganta, jakim jest firma Moorings. Stocznia ta buduje także dla Sunsail, drugiego największego gracza na rynku operatorów czarterowych, a jednym z bardziej  udanych konstrukcji jest Sunsail 384 sprzedawanym na prywatny rynek jako Leopard 38.

Outremer

Katamarany zaprojektowane z myślą  o dużej prędkości to Outremer 40/43 oraz Outremer 5X. Posiadają smukłe kadłuby i  nieduże nadbudówki, konstrukcje są lekkie, a katamarany regularnie osiągają dwucyfrowa prędkości. 

Privileges

W drugą stronę zmierzają katamarany Privileges, na przykład Privilege 48, oferujące luksus na wodzie. Jednostki te produkuje firma Jeantot Marine założona przez Philippe Jeantot, żeglarza znanego z samotnych rejsów.

St. Francis

Podobną jednostką jest luksusowy St. Francis 50, flagowy katamaran linii  St. Francis budowany w Południowej Afryce od 1990 projektu znanego biura Lavranos Marine Design.

Antares

Ten skrótowy przegląd uzupełnia Antares 44i, katamaran budowany w Argentynie i żeglujący z założenia po dalekich wodach.

W branży czarterowej znakomita większość wielokadłubowców stanowią katamarany. Wyjątkiem jest nowa konstrukcja Neel 45, trimaran budowany od 2013 według projektu Eric Bruneel, doświadczonego  regatowca. Czy rynek zaakcentuję tę koncepcję – czas pokaże.


Ze świata żeglarstwa

Nowy kształt grota- Squareheads lub Fatheads...

Więcej

Słowniczek żeglarski angielsko-polski  - do pobrania ...

Więcej

Lista 40 najlepszych katamaranów produkowanych ...

Więcej

Różnica między holowaniem a ratownictwem jachtu...

Więcej