chorwacja mapaChorwacja jest znanym i lubianym przez polskich żeglarzy miejscem odpoczynku na jachcie, a popularne powiedzenie "Mały kraj na wielkie wakacje" nie odbiega od prawdy. Adriatyk jest najbliżej położonym nas ciepłym morzem z dużą ilością słonecznych dni w roku, oferującym łagodne warunki żeglowania.

Wielką atrakcją Chorwacji jest duża ilość większych i mniejszych wysepek - dokładnie 1185, z których tylko 66 jest zamieszkałych. Liczne zatoki i piękne kotwicowiska oferują spokojny postój. Chorwacja posiada gęstą sieć w marin o wysokim standardzie usług oraz porty miejskie, także oferujące możliwość cumowania. Ten niewielki, ale sympatyczny kraj szczyci się również wieloma zabytkami z okresu średniowiecza i renesansu.

Szczególną urodę posiada Dalmacja, patrz przewodnik Dalmacja, obszar wybrzeża od Zadaru do Dubrownika. Spotkamy tam trzy parki przyrody: Kornaty, o skalistej, surowej urodzie, Krka z rewelacyjnymi wodospadami i Telascica, zielona i pogodna. Zachwycą każdego 4 kompleksy urbanistyczne będące pod ochroną UNESCO: Dubrownik, Pałac Dioklecjana w Splicie, Katedra w Sibeniku i Trogir. Atrakcyjne są również inne stare miasteczka: Zadar, Hvar czy Korcula. Na amatorów kąpieli czeka wiele żwirowych i kamienistych plaż z przeźroczystą ciemnoniebieską lub seledynową wodą.

chorwacja1

Oferta

Proponujemy bardzo bogatą ofertę czarteru jachtów od wybranych armatorów, oferujących najbardziej korzystne ceny i posiadających swoje bazy w całej Chorwacji. Dzięki temu rejs można rozpocząć w dowolnej miejscowości pokazanej na mapie.

W naszej propozycji znajdują się:

  • najnowsze modele jachtów o najwyższym standardzie,
  • jachty w wieku 3 - 6 lat przeznaczone dla żeglarzy, którzy chcą mieć dobrze wyposażone jachty, ale nie zależy im na nowościach jachtowych na rynku
  • jachty oferowane dla żeglarzy o mniejszym budżecie, którzy akceptują starsze modele, ale regularnie serwisowane i dobrze utrzymane.

W ofercie czarteru dominują solidne i wygodne jachty Bavaria, cieszące się największą popularnością na Adriatyku, ale proponujemy również jachty Elan, Sun Odyssey, Gib Sea, Oceanis, Dufour, Grand Soleil i inne.

Oferujemy takze bogatą ofertę katamaranów Nautitech, Lagoon i Fountain Pajot jak również jachty motorowe wypornościowe i ślizgowe..

Żeglugę w Chorwacji polecamy również mniej doświadczonym żeglarzom, którzy chcą zacząć samodzielnie żeglować na morzu, a mają już za sobą bałtycki lub mazurski staż w prowadzeniu jachtu. Chorwacja jest nietrudnym nawigacyjnie akwenem, ze swojej strony proponujemy duży wybór małych jachtów i wszelką pomoc związaną z wyborem trasy rejsu lub dojazdu. 

 

Dojazd

  • Autokar: tym rodzajem komunikacji można dojechać do miejscowości w których znajdują się mariny, od Zadaru do Splitu. Koszt przejazdu wynosi okolo 470 zł. 

  • Samochód: Osoby wybierające podróż samochodem znajdą w marinach bezpieczne parkingi. Od granicy ze Słowenią do Splitu prowadzi już autostrada. Najczęściej wybierana trasa prowadzi przez Cieszyn –  Brno – Wiedeń – Graz – Zadar lub alternatywnie przez Węgry i Słowację. Obowiązkowe są winiety w Czechach, Austrii, Słowenii, Słowacji i na Węgrzech.
    Na światłach należy jechać w Czechach, Słowenii, Słowacji i na Węgrzech. Poniżej kilka użytecznych linków:
    http://www.hak.hr/ - Chorwacki auto klub, informacje o podatkach drogowych, o cenach benzyny, spis stacji paliw
    http://www.carina.hr/ - Przepisy celne, w tym dotyczące wwozu jachtów
    http://www.pzm.pl/obsluga_graniczna- PZM, informacje o cenach paliw w Europie, opłatach drogowych, kosztach winietek na autostrady.

  • Samolot: do Dubrownika, Splitu i Zadaru.

Rezerwacja

  • po wybraniu jachtu w danym terminie sprawdzamy jego dostępność
  • jeśli jacht jest już wyczarterowany proponujemy inny jacht lub termin
  • po uzgodnieniu jachtu, terminu, ceny, etc. wysyłamy umowę
  • w ciągu 7 dni należy wpłacić zaliczkę w wysokości 50% ceny w PLN według kursu sprzedaży NBP w dniu wpłaty oraz wysłać podpisaną kopię umowy
  • drugą ratę w wysokości 50% należy wpłacić do 4 tygodni przed czarterem jachtu

Wymagane uprawnienia:

  • w rejsach samodzielnych od skippera wymagany jest patent co najmniej jachtowego sternika morskiego.
  • jeden z członków załogi powinien posiadać uprawnienia radiooperatora (UKF).

 

relacje 2009 chorwacja1 04

Użyteczne informacje o Chorwacji


Pogoda

Struktura kierunków wiatrów regionie Adriatyku obejmuje 8 głównych wiatrów. Od czerwca do września istnieje przewaga wiatrów od lekkich do umiarkowanych z rzadkimi sztormami, podczas gdy lipiec i sierpień są generalnie spokojne z pojawiającymi się sztormami. Podczas okresów wysokiego ciśnienia Adriatyk przedstawia klasyczny rytm wiatrów od morza w ciągu dnia i od lądu w nocy. 

Bora (bura) i sirocco (siroko) są najbardziej charakterystycznymi wiatrami Adriatyku i głównie odpowiadają za kształt pogody. Wieją głównie od października do kwietnia. Mistral, wiejący od morza i burin, wiejący od lądu są najbardziej powszechne w miesiącach letnich. Kilkanaście razy w ciągu dnia podawane są prognozy pogody w języku chorwackim i angielskim. Komunikaty te zawierają aktualne warunki pogodowe, prognozy na następne 24 godziny i informacje specjalne i ostrzeżenia. 

Komunikaty pogodowe są nadawane na poniższych kanałach o podanych godzinach (UTC):
Rijeka Radio VHF (kanał  24): 0535, 1435, 1935
Split Radio VHF (kanały  07, 21, 23, 28): 0545, 1245, 1945
Dubrovnik Radio VHF (kanały  04, 07):  0625, 1320, 2120

Tramontana
Tramontana jest łagodnym typem bory. Zazwyczaj wieje z północy. Jej siła jest mniejsza niż bory. Jest też bardziej przewidywalna a rzeźba terenu ma wpływ na jej drogę. Najczęściej zdarza się na południowym Adriatyku. 
Jest to północny termiczny wiatr (zazwyczaj jest wtedy chłodniej) i wieje pod wieczór, kiedy pogoda jest stabilna. Kiedy przychodzi po południu (na przykład w Puli) nie ma więcej niż 10-15 w. Jednakże, Tramontana przychodzi także po deszczu lub sztormie i wtedy sprawa wygląda inaczej: 20-30 w i fale o wysokości 1-1,5 metra (Pula). Okres występowania trwa najczęściej od maja do końca listopada. Wiatr może osiągać siłę 9B. Ciekawe jest, że prognozy dotyczące Tramontany są zawsze precyzyjne.

Bora
Bora, razem z sirocco, jest głównym wiatrem na Adriatyku od września do maja. Jest to chłodny i suchy wiatr, wiejący z północnego wschodu. Pojawia się nagle, wieje w szkwałach w kierunku morza. Generalnie bora powstaje na skutek ciśnienia atmosferycznego nad Europą środkową i Morzem Śródziemnym. Istnieją również lokalne wiatry bora i są one spowodowane przez powietrze ochłodzone nad doliną Karst i gwałtownie schodzące w dół w kierunku morza. Te bora są nagle, często gwałtowne i krótkotrwale. Jest kilka typowych korytarzy bora: Zatoka Triestu, Kvarner, kanał Velebit, (w szczególności pomiędzy wyspą Krk i lądem niedaleko Senj), Sibenik, Split-Makarska, Peljesac i Dubrovnik. Bora jest najsilniejsza w kanale Velebit i zatoce w Trieście. Wieje z mniejsza siłą wzdłuż zachodniego wybrzeża Istria, kanału Zadar i na Kornatach.

Bora generalnie nie tworzy dużych fal ale krótkie, strome fale. Staje się stopniowo mniej  gwałtowna odchodząc od wschodniego wybrzeża, przy słabnięciu wiatru fale staja się większe. W lecie bora wieje jako lokalny wiatr i trwa tylko kilka dni. W zimie może trwać tydzień lub dwa. Wyspy bez roślinności po stronie w kierunku lądu i zatoki, w których pnie drzew pochylone są na południe wskazują, że bora często się w nich pojawia.  Nie powinny być wybierane na nocny postój, jeżeli prawdopodobne jest wystąpienie bory. Wskazówką, że bora może się rozwinąć są formacje chmur okrywające najwyższymi szczyty gór, w szczególności Velebit i Biokovo. Jeżeli formacje chmur nad szczytami i na zboczach po stronie zawietrznej schodzą w dół i są rozproszone, wtedy bora może być oczekiwana w każdym momencie. Jeżeli “czapa” chmur powiększa się, bora nabiera mocy.  

Widzialność po przejściu bory jest znakomita, pogoda jest słoneczna. Żegluga podczas bory jest ekscytującym wyzwaniem, ale wymaga ostrożności odnośnie przygotowania jachtu i załogi. Doświadczeni żeglarze mają przysłowie: 'Bura mówi, ‘Kiedy ja żegluję, ty nie żegluj'. Krótkie, strome fale z białym grzebieniami są dla bory charakterystyczne, powodując trudności dla żeglugi. Małe krople formowane przez wiatr tworzą tak zwany “dym morski”, który znacznie ogranicza widzialność. Bora jednakże ma również swoje plusy. Dzięki suchemu powietrzu, które niesie, adriatycka specjalność, jaką jest szynka suszona na wietrze ('pršut') nabiera wyjątkowej jakości. Siła wiatru może osiągać 12B.

Levanat
Wschodni lub levanat to nazwa bory, która wieje mniej więcej ze stałą siłą ze wschodu podczas opadów i chłodu. Te wschodnie wiatry czasem pomiędzy bora i sirocco, są częstsze na północnym Adriatyku. Mogą osiągać siłę 7B.

Sirocco(Jugo) 
Sirocco, razem z borą, jest głównym wiatrem na Adriatyku od września do maja. Jest to ciepły, wilgotny wiatr wiejący od południowego wschodu do południowo południowego wschodu ze stałą siłą, zazwyczaj około 15-20 w, bez porywów. Nie przychodzi nagle jak bora, ale potrzebuje około 36 godzina by się rozwinąć. Sirocco wieje przez całą długość Adriatyku i przynosi duże fale, ciężkie chmury i deszcz. Jest szczególnie silny tam, gdzie wybrzeże jest otwarte w kierunku morza i gdzie kanał pozwala na bezpośredni dostęp wiatru. 
Może wiać w dowolnej porze roku, ale na północnym Adriatyku wieje głównie od marca do czerwca natomiast na południowym Adriatyku od jesieni do aż do końca zimy. W lecie trwa zazwyczaj do trzech dni natomiast w zimie do dziewięciu dni. Sirocco jest zazwyczaj poprzedzane przez spokojne morze i lekkie wiatry. Barometr wolno opada, podczas gdy temperatura i wilgotność wzrastają. Kiedy sirocco nabiera mocy zamglenie na południowym wschodzie zmienia się w małe chmury płynące z kierunku SE do SW. Fale rozwijają się stopniowo, martwa fala powstaje w zatokach, a morze staje się rozfalowane. Wiatr może osiągać w lecie siłę 7B.

Oštro – południowy, ciepły i wilgotny wiatr.

Lebic 
Lebic lub Garbina jest sztormowym wiatrem z południowego zachodu, który przynosi obfite opady i wytwarza wysokie fale, niebezpieczne w portach nieosłoniętych od tego kierunku. Lebic rozwija się na południowej stronie niżu, kiedy w tym czasie wyraźny wyż przesuwa się na północ. Jeśli niż wędruje wzdłuż wybrzeża kierunek wiatru zmienia się na południowo zachodni osiągając siłę sztormu. Wiatr przestaje wiać dopóki ciśnienie się nie podniesie. Jeżeli niż wędruje na północny wschód lub wschód Lebic wieje krótko. Podczas lata pojawia się lokalnie ciepły Nevera. W innych porach roku Lebic ma formę niżu. Sygnałem nadejścia wiatru jest nagły spadek ciśnienia i zamglenie na horyzoncie z kierunku SW. 

Nevera 
Nevera nie jest rodzajem wiatru, ale krótkotrwałym sztormem lub szkwałem z zachodu. Adriatyckie sztormy w lecie mogą być nagłe i gwałtowne, tworząc krótko trwający rozkołys. Sztormy te jednakże generalnie nie trwają długo i przynoszą orzeźwiające, chłodniejsze powietrze. Nevera spotyka się najczęściej od czerwca do września i na północnej części wybrzeża, bowiem wiele z nich powstaje we Włoszech i wędruje na wody Chorwacji od północnego zachodu do południowego zachodu. Z nadejściem nevera pojawiają się grzmoty błyskawice, obfite opadu lub grad i gwałtowne porywy wiatru. Nevera podąża za najwyższą temperaturą w ciągu dnia i jest on ograniczony do małych obszarów. Nevera są rzadsze w zimie, ale kiedy nadchodzą obejmują większe obszary. 

Trudno jest przewidzieć nadejście nevera, bowiem sygnały jego nadejścia są widoczne na krótko przed jego pojawieniem się. Czasem komunikaty pogodowe sygnalizują możliwość nevera. Główne objawy nadejścia to nagły spadek ciśnienia, wzrost temperatury, zmniejszenie się względnej wilgotności, pojawienie się cumulonimbusow i ciepły wiatr wiejący z przeciwnego kierunku, kiedy nevera nadchodzi i nabiera mocy. Po przejściu nevera barometr stopniowo wraca do normy, temperatura powoli wzrasta, morze uspokaja się i wiatr staje się słaby lub następuje cisza.

Maestral
Jest to typowy letni wiatr Adriatyku wiejący z północnego zachodu i przynoszący dobrą i stabilną pogodę. Ten przyjemny wiatr zaczyna wiać przed świtem i trwa do zachodu słońca. W lecie przynosi czystsze, chłodniejsze i zdrowsze powietrze z morza. Wiar ma umiarkowaną siłę i dzięki niemu jest odpowiedni dla żeglugi, kiedy można bezpiecznie poddać się kołysaniu morza i fal na jachcie. Po porannym spokoju, w lecie, prawie zawsze około południa zaczyna się jego przyjemna cyrkulacja, która trwa do zmierzchu. Maestral może osiągać siłę 5 do 6 B. Obszary gdzie najczęściej spotyka się maestral to region Zadaru i Korculi.

Ciekawa trasa: Sukosan - Dubrownik

W dwutygodniowym rejsie można zwiedzić stare miasto i imponujące, średniowieczne mury obronne w Dubrowniku i stanąć na noc w Hvarze, Korculi i Trogirze, sympatycznych miasteczkach z zabytkami z okresu średniowiecza i renesansu. Niezapomniana będzie kąpiel pod wodospadem w Krka niedaleko Sibenika, wpłynięcie pontonem do Błękitnej Groty w Bisevo i surowy krajobraz Archipelagu Kornatów. Urozmaiceniem rejsu będą postoje w zielonych zatokach, np. w w Bobovisce na wyspie Brać, w Lovisce na wyspie Scedro, Uvala Stupica na Zirje czy w Telasicy.

 

Użyteczne linki

www.hnb.hr - Chorwacki bank Narodowy (kursy walut) 
http://www.carina.hr/ - Przepisy celne, w tym dotyczące wwozu jachtów 
www.geo-gauss.hr/id18.htm - Plany chorwackich miast i regionów 
http://meteo.hr/index_en.php - Chorwacki serwis pogodowy w języku angielskim 
http://www.wunderground.com/global/stations/14431.html - Prognoza pogody dla Chorwacji po polsku 
http://www.telascica.hr/ - Park przyrody Telasćica 
http://www.kornati.hr/ - Park Narodowy Kornaty 
http://www.npkrka.hr/ - Park Narodowy Krka 
http://www.np-mljet.hr/ - Park Narodowy Mljet